بیمه بدنه کوتاه مدت

خرید بیمه بدنه کوتاه مدت و تعرفه کوتاه مدت و روزشمار آن

ارزان‌ترین ماشین این روزها در بازار اتومبیل کشور نزدیک به 200 میلیون تومان قیمت دارد. هزینه تهیه قطعات یدکی و تعمیر و بازسازی ماشین هم به همین اندازه بالا رفته است. یعنی سرپا کردن حتی ماشین‌های معمولی و ارزان‌قیمت بعد از یک تصادف سبک و ساده هم برای خیلی از مالکان سنگین است. از آن‌طرف هم ماشین برای خیلی‌ها هم سرمایه است و هم وسیله کار. برای همین با اینکه بیمه بدنه مثل بیمه شخص ثالث اجباری نیست، خیلی از رانندگان می‌خواهند حتما برای ماشین‌شان بیمه بدنه بخرند. منتها همان‌قدر که قیمت ماشین بالا رفته، تعرفه و حق بیمه بدنه یکساله هم بیشتر شده است. البته شرکت‌های بیمه سعی کرده‌اند تا بیمه بدنه کوتاه مدت هم ارائه کنند. یعنی می‌‌توانیم به‌جای پرداخت یکجای حق بیمه و خرید بیمه‌ بدنه یکساله یک بیمه بدنه کوتاه مدت بخریم. اما آیا بیمه نامه یکساله و کوتاه‌مدت بدنه با هم تفاوت دارند؟ اگر می‌خواهید بدانید در چه شرایطی خرید بیمه بدنه به‌صورت کوتاه‌مدت برایتان به‌صرفه‌تر است حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیمه بدنه کوتاه مدت چیست و چه کاربردی دارد؟

مثل هر محصول بیمه‌ای دیگری، یکی از عوامل اصلی در تعیین قیمت بیمه بدنه هم مدت اعتبار بیمه نامه است. درواقع هرچقدر مدت زمان بیمه نامه بیشتر باشد، یعنی رسیک و خطر تصادف هم احتمالا برای ماشین بیمه‌شده بیشتر می‌شود. برای همین هم مبلغ حق بیمه بالاتر می‌‌رود.

معمولا بیمه بدنه به‌صورت یک‌ساله و با توجه به ارزش روز ماشین و کاربری آن صادر می‌شود. اما با بالا رفتن قیمت ماشین‌ها و مبلغ حق بیمه برای بیمه بدنه، شرکت‌های بیمه امکانی را فراهم کرده‌اند تا افراد بتوانند برای بازه‌های زمانی کمتر از یک سال مثلا یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و نه ماهه هم بیمه بدنه بدنه بخرند. با این کار در مدت زمانی که از ماشین استفاده بیشتری می‌شود، مثلا در سفر، خیال مالک و راننده بابت داشتن بیمه بدنه راحت است و حق بیمه اضافی هم برای روزهایی که استفاده رومزه از ماشین خود ندارند پرداخت نمی‌کنند.

به‌طور کلی بیمه بدنه کوتاه مدت خودرو بهترین گزینه برای همه آن‌هایی‌ست که بیشتر در مدت زمان مشخصی از سال از ماشین خود استاده می‌کنند و در دیگر مواقع بیشتر وقت‌‌ها ماشین‌شان در پارکینگ است یا قرار نیست مسافت زیادی با آن رانندگی کنند.

مزایا و معایب بیمه کوتاه مدت سفر

بیمه بدنه کوتاه مدت مزایا و معایب خودش را دارد. مثلا می‌توانید فقط برای زمان‌های خاص که می‌دانید استفاده زیادی از ماشین دارید و قرار است مسافت زیادی با ماشین رانندگی کنید یک بیمه بدنه کوتاه مدت سفر بخرید. درضمن شما نسبت به بیمه بدنه یکساله حق بیمه بدنه کمتری پ‍رداخت می‌کنید. منتها تمامی تعهدات و پوشش های اصلی و اضافی یک بیمه نامه بدنه یک‌ساله هم به شما تعلق می‌گیرد.

به‌طور کلی مهمترین مزایای بیمه بدنه کوتاه مدت سفر عبارتند از:

  • پرداخت حق بیمه کمتر نسبت به بیمه بدنه یک‌ساله در زمان خرید یا تمدید
  • امکان استفاده از تخفیف عدم خسارت بیمه‌نامه بدنه فعلی (تخفیف عدم خسارت سال اول 35 درصد، تخفیف عدم خسارت سال دوم 45 درصد، تخفیف عدم خسارت سال سوم 55 درصد و تخفیف عدم خسارت سال چهارم 70 درصد است.)
  • امکان استفاده از پوشش‌های کامل بیمه بدنه

البته خرید بیمه بدنه به‌صورت کوتاه مدت و کمتر از یک سال معایبی هم دارد. یکی از معایب خرید بیمه بدنه کوتاه مدت، سررسیدن زود به زود زمان تمدید است. حتی هم باید حواستان مدام جمع باشد که زمان اعتبار بیمه نامه تمام نشود و هم در نهایت با تمدید‌های روتین و بدون فاصله و پرداخت درصدی حق بیمه عملا باید پرداختی بیشتر از حق بیمه یک ساله داشته باشیم. درحقیقت اگر همیشه بخواهیم بیمه بدنه یکساله خود را تمدید کنیم باید مثلا هر سه ماه یا شش ماه آن را تمدید کنیم. مجموع این مباغ در نهایت چیزی بیشتر از حق بیمه یکساله بیمه بدنه می‌شود.

دیگر معایب اساسی بیمه بدنه کوتاه مدت هم شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. عدم اعمال تخفیف عدم دریافت خسارت تا یک سال

یعنی شما فقط در بازه‌های زمانی یک‌ساله تخفیف عدم خسارت برایتان محاسبه می‌شود و برای استفاده از تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه دو ماهه یا 3 ماهه خود باید تا یک سال صبر کنید.

  1. احتمال دارد تمدید بیمه نامه در زمان‌های کوتاه‌مدت را فراموش کنیم

اگر هم خدای نکرده در این بازه زمانی تصادف و حادثه داشته باشیم دیگر نمی‌توانیم از بیمه بدنه خود استفاده کنیم. یعنی عملا هزینه بیمه بدنه را پرداخت کرده‌ایم ولی حادثه در بازه زمانی که بیمه نامه اعتبار نداشته رخ داده است و پرداخت خسارتی به ما انجام نمی‌شود.

پوشش های اصلی و فرعی در بیمه بدنه کوتاه مدت

همان‌طور که گفتیم بیمه بدنه کوتاه‌مدت تمام پوشش‌های اصلی بیمه بدنه یکساله را دارد. این پوشش ها چه شما مقصر تصادف و حادثه باشید یا نه خسارت وارد شده به ماشین‌تان را جبران می‌کند. به‌طور کلی با خرید بیمه بدنه خسارت‌های زیر برای ماشین بیمه‌شده تحت پوشش قرار می‌گیرد:

  • برخورد دو ماشین
  • ‌برخورد ماشین با یک جسم ثابت یا متحر‌ک
  • ‌برخورد اشیا با ماشین (ماشین در حال حر‌کت یا سا‌کن)
  • ‌سقوط ماشین
  • ‌واژگونی ماشین
  • آتش سوزی، صاعقه، انفجار
  • سرقت کلی ماشین

همچنین می‌توانید پوشش‌های تکمیلی مورد نیازتان را هم به بیمه بدنه کوتاه‌مدت اضافه کنید. پوشش های اضافی بیمه بدنه تقریبا تمامی خسارت‌هایی که ممکن است به یک ماشین وارد شود را جبران می‌‌کنند. البته باید در زمان خرید بیمه بدنه این پوشش‌ها را مشخص کنید و هزینه اضافی بابت آن‌ها محاسبه می‌شود.

پرکاربردترن پوشش های اضافی بیمه بدنه کوتاه مدت هم موارد زیر هستند:

  • پوشش خطرات در حال حرکت و خطرات ساکن و درجا (تصادفات در حال حرکت و حادثه‌های ماشین‌های پارک شده)
  • پوشش شکست شیشه به تنهایی
  • پوشش بلایای طبیعی
  • پوشش سرقت درجای قطعات و لوازم
  • خسارت ناشی از اسید و مواد شیمیایی (پاشیده شدن رنگ و مواد شیمیایی)
  • هزینه ایاب و ذهاب
  • نواسانات قیمت
  • پوشش حدف فرانشیز
  • بلایای طبیعی
  • میخ کشیدگی
  • ‌خسارت لاستیک‌ها و باطری

درصد فرانشیز بیمه بدنه کوتاه مدت چقدر است؟

یک نکته مهم در دریافت خسارت بیمه بدنه میزان و درصد فرانشیز برای هر کدام از پوشش‌های بیمه نامه است. بیمه بدنه کوتاه مدت هم درست مثل بیمه بدنه یک‌ساله مبلغ خسارت را با کسر درصد مشخصی از فرانشیز به بیمه‌شده پرداخت می‌کند.

درصد فرانشیز برای هر کدام از پوشش‌ها متفاوت است. مثلا فرانشیز خسارت جزئی ناشی از حوادث برای خسارت اول 10 درصد مبلغ خسارت، در خسارت دوم دو برابر فرانشیز خسارت اول و در خسارت سوم سه برابر فرانشیز خسارت اول است. معمولا فرانشیز بیمه بدنه کوتاه مدت براساس جدول زیر محاسبه می‌شود:

خسارت تحت پوشش بیمه بدنهدرصد فرانشیز
آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار به تنهایی10 درصد مبلغ خسارت
شکست شیشه به تنهایی20 درصد مبلغ خسارت
پاشیده‌شدن رنگ و مواد اسیدی30 درصد مبلغ خسارت
بلایای طبیعی10 درصد مبلغ خسارت
سرقت شامل سرقت جزئی و کلی20 درصد مبلغ خسارت
خسارت کلی ناشی از حوادث10 درصد مبلغ خسارت

جدول تعرفه کوتاه مدت بیمه بدنه

در بیمه بدنه کوتاه مدت هرچقدر تعداد ماه‌های بیمه نامه کمتر باشد حق بیمه شما هم کمتر می‌شود. درواقع حق بیمه به‌صورت درصدی از حق بیمه سالانه محاسبه می‌شود. معمولا برای محاسبه قیمت بیمه بدنه کوتاه مدت، درصد مشخصی از مبلغ حق بیمه یک‌ساله بر مدت زمان اعتبار بیمه نامه تقسیم می‌شود:

مدت زمان بیمه نامهدرصد حق بیمه کوتاه مدت بدنه
2 ماهه25% از حق بیمه سالیانه
4 ماهه40% از حق بیمه سالیانه
6 ماهه55% از حق بیمه سالیانه
12 ماهه100% حق بیمه کامل سالیانه

حتما هم می‌دانید که قیمت بیمه بدنه کامل سالانه بدنه با توجه به ارزش روز ماشین و همین‌طور سال ساخت و نوع کاربری آن تعیین می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا